Rembrandt Piano Trio speelt Rachmaninov en Beethoven

Datum/Tijd
zondag 02-04-2017
14:00 - 15:00

Locatie
Kazerne


Trio Elégiaque en Aartshertogtrio

 

Het Trio Elégiaque No. 1 is een jeugdwerk van Rachmaninov. Hij schreef het op negentienjarige leeftijd, toen hij nog student was in Rusland. Anders dan gebruikelijk bestaat het werk uit één deel, in een klassieke sonatevorm. Het ‘elegiaque’ thema wordt geïntroduceerd door de piano in het eerste gedeelte (lento lugubre). In de volgende gedeelten nemen de strijkers het thema over. Daarbij wordt het thema stap voor stap intenser. Uiteindelijk mondt het uit in een begrafenismars.

Het Trio Elégiaque heeft een duidelijke verbintenis met het trio in a-klein van Tsjaikovski (vorig seizoen door ditzelfde trio bij ons uitgevoerd).  Tsjaikovski schreef het als een in memoriam aan zijn mentor Anton Rubinstein. Beide werken hebben een lang eerste deel dat besluit met een begrafenismars. De meest duidelijke verbinding met Tsjaikovski is echter het openingsmotief, bestaande uit vier omhooggaande noten, die het hele werk domineren. Omgekeerd vormen deze vier noten het thema uit het eerste pianoconcert van Tsjaikovski. Een prachtige hommage van Rachmaninov aan zijn vriend en mentor.

Twee jaar later zou Rachmaninov een tweede Trio Elégiaque componeren, ditmaal als een in memoriam aan Tchaikovsky…

Muziek voor sponsor

Beethoven componeerde zijn Aartshertogtrio (op. 97) in 1810-1811 voor aartshertog Rudolph, zijn voornaamste sponsor-mecenas en daarnaast een van zijn leerlingen. Maar pas na de mega-verkoop van de” lawaaipartituur” van Wellingtons Sieg in 1816 verscheen het in druk, samen met het Strijkkwartet op. 95 en de Vioolsonate op. 96. Jan Caeyers schrijft hierover in zijn fantastische Beethovenbiografie:

‘Het is tekenend dat deze belangrijke en hoogst geraffineerde kamermuziekwerken vele jaren moesten liggen wachten tot de uitgever door de megaverkoop van een lawaaipartituur voldoende financiële armslag had gekregen om de verliezen te kunnen opvangen die ze gegarandeerd veroorzaakten. Het werd voor het eerst uitgevoerd met Beethoven zelf aan de piano, Ignaz Schuppanzigh (viool) en Josef Linke (cello) in het Weense hotel ‘Zum römischen Kaiser” op 11 april 1814. Maar door zijn toenemende doofheid was dat geen succes. De violist en componist Louis Spohr was erbij en schreef erover: ‘In forte passages beukte hij zo hard op de toetsen dat de snaren kletterden en piano speelde hij zo zacht dat hele groepen van noten wegvielen.’

Het zou Beethovens laatste optreden als pianist worden.’

Wat vindt Marjolijn?
Marjolijn Sengers, voorzitter SSK
Het programma van Stratumseind Klassiek wordt samengesteld door Marjolijn Sengers. Waarom programmeerde ze dit concert?

‘Conform het motto ‘wat goed is vraag je terug’ biedt Stratumseind Klassiek ook dit jaar weer een optreden door Ayur Trio, pardon, sinds dit seizoen Rembrandt Piano Trio geheten. Violiste Adelina Hasani en cellist Paul Uyterlinde zijn de constanten, pianist Fali Pavri, hoofddocent piano aan het conservatorium in Glasgow, is de nieuwe pianist. Ook dit optreden, dat een gulle blik in het afwisselende repertoire voor deze bezetting zal bieden, zal weer spetteren van levensvreugde en doorleefde emotie.’


Programma

Sergei Rachmaninov – Trio Élégiaque nr. 1 in g min. (1892)
Ludwig van Beethoven – Trio nr. 7 opus 97 in B-dur (1811) “Aartshertog-Trio”

Rembrandt Piano Trio
Adelina Hasani, viool
Fali Pavri, piano
Paul Uyterlinde, cello



Reserveringen



€12,50